نگرش معلمان ایرانی زبان اانگلیسی درباره تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی

جلیل یزدانخواه؛ دکتر بهرام بهین؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر حسن اسدالله فام

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27228.1303

چکیده
  در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع  ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت ...  بیشتر

تحلیل ثماتیک کیفی در مورد چگونگی تغییر هویت معلمان ضمن تغییر از آموزش عربی یا فارسی به انگلیسی

دکتر فرزاد رستمی؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر داود امینی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 121-141

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27098.1255

چکیده
  تحقیقات مختلفی در مورد نحوه (باز)ساخت هویت معلمان انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بهبود هویت را از طریق تغییر در آموزش نوع زبان بررسی می کند، انجام نشده است. بنابراین، مطالعه کیفی حاضر به منظور بررسی توسعه هویت حرفه ای معلمان ایرانی که بیش از شش سال قبل از ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، به زبانهای عربی یا فارسی تدریس کرده بودند، ...  بیشتر

تاثیرات پیچیدگی شناختی برروی واکنش دانشجویان به بازخوردهای معلمین در ارتباط با ویژگی های برجسته زبانشناسی

دکتر محمد حسین یوسفی؛ فرزاد رستمی؛ دکتر دااود امینی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 33-49

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26733.1161

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی تاثیرات پیچیدگی شناختی برروی واکنش دانشجویان به بازخوردهای معلمین در ارتباط با ویژگی های برجسته زبانشناسی می پردازد. به منظور جمع آوری داده ها سه نسخه از فعلیت محور تصمیم گیری در سه سطح ساده، متوسط، و پیچیده مورد استفاده قرار گرفت. 60  دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور بانه که بطور تصادفی به سه گروه تقسیم ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی در مورد نقش زنان در تبلیغات رسانه های چاپی (مطالعه موردی مجله یاقوت سلامت)

دکتر محمد حسین یوسفی؛ فرزاد رستمی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 35-45

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26392.1103

چکیده
  تبلیغات های چاپی نه تنها مستقیما در پی متقاعد کردن خریداران هستند بلکه بصورت غیر مستقیم نقش اساسی در تغییر نگرش جامعه ایجاد میکنند. حوزه مورد بررسی در تحقیق حاضر، مطالعه کمتر انجام شده ایست که به نقش زنان در تبلیغات مجلاتی می پردازد که خوانندگان آن را غالبا خود زنان تشکیل میدهند. این مطالعه از دیدگاه گفتمان انتقادی به بررسی دقیق تبلیغات ...  بیشتر